Waarom nadenken over problemen vaak gedoemd is te mislukken

Ben jij iemand die regelmatig lang nadenkt over bepaalde onderwerpen of uitdagingen? Heeft dat vele nadenken deze problemen inmiddels verholpen en zijn ze nooit meer teruggekomen? Zo niet, lees dan vooral verder!

Volgens Jan Geurtz is de kans dan namelijk groot dat je, net als vele andere Nederlanders, lijdt aan een verslaving. We zijn volgens hem verslaafd aan denken.

“Bijna allemaal proberen we onze problemen op te lossen door erover na te denken. Soms gaat het over nuttige zaken, maar daar tussendoor denken we heel vaak dezelfde gedachten steeds opnieuw of dwalen we af in fantasie en onzin. Nog vreemder wordt het als we het moeilijk hebben en gekweld worden door pijnlijke gedachten: dan gaan we nog eens dubbel zoveel denken met het gevolg dat we ons steeds meer bekneld voelen!

We denken (!) dat we ons een uitweg uit de problemen kunnen denken, terwijl ze er juist beklemmender door worden.”

 Jan Geurtz – Verslaafd aan denken

Bovenstaande tekst geeft weer waarom Jan Geurtz ‘denken’ een verslaving noemt. Een verslaving is immers een psychisch mechanisme waarbij jouw oplossing voor een probleem je probleem juist vergroot. Denk maar eens aan een wondje dat jeukt. Je denkt dat krabben de jeuk verlicht, maar dit maakt het probleem alleen maar erger. Dat is met denken net zo. Zoals Einstein zei: “We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.”

Mijn ervaring met nadenken

Ook ik schiet vaker dan ik zou willen in mijn ‘denkpatroon’ om bepaalde problemen op te lossen. In bijna alle gevallen merk ik ook dat langer nadenken mijn problemen niet oplost. Het enige wat het denken oplost, is dat ik de illusie heb dat ik goed bezig ben om mijn problemen op te lossen. Maar aan het eind van de dag, ben ik geen steek verder. Sinds ik vaker mijn aandacht verleg naar mijn lichaam en in beweging kom, merk ik een aantal bijzondere veranderingen.

Allereerst lukt het me beter om mijn problemen op te lossen. Superfijn! Maar ook merk ik dat ik meer energie heb aan het eind van de dag.

Denk niet langer na, kom in beweging

Dus hierbij een mogelijkheid om jouw probleem of uitdaging op een ander niveau aan te gaan pakken. Namelijk het fysieke niveau. Denk dus niet langer na, maar kom in beweging! Je hebt dat lijf namelijk niet alleen gekregen om je hoofd te ondersteunen. Hieronder vier tips:

  • Loop eens een rondje. Heb je daarna nog steeds hetzelfde probleem? Loop dan nog een rondje. Je kan als vuistregel aanhouden; hoe groter het probleem, hoe langer je rondje. Een collega zei laatst tegen mij “als ik pieker, dan ga ik lekker lopen met muziek op”. Ik snap dat het kan helpen, alleen is er een dunne scheidslijn met afleiding zoeken (je gedachten proberen te vermijden). Het effect is dan ook dat lopen met muziek op de korte termijn verlicht maar dat de gedachten op de lange termijn weer terugkomen. Mijn advies is dat als je tijdens het lopen blijft malen, loop dan langer.
  • Ga intensief sporten, want hoe intensiever, hoe minder ruimte je hebt om na te denken. Grote kans dat je na deze oefening heel anders denkt over je probleem.
  • Doe een ademhalingsoefening. Een simpele oefening is de 6-7-8-ademhaling. Adem 6 seconden in, houd je adem 7 seconden vast en blaas 8 seconden uit. Ervaar tijdens deze oefening hoe dit voor je lijf voelt. Wederom, grote kans dat je na deze oefening heel anders denkt over je probleem.
  • Las een piekerkwartier in. Sta jezelf toe om al je piekergedachten op te schrijven. Doe dat kwartier dan ook niets anders, maar focus je op je gedachten. Zet de wekker op 15 minuten, pak pen en papier (gebruik liever geen toetsenbord), kies een vaste plek en ga zitten denken, zonder te praten, te drinken of te eten. Als de wekker gaat, stop je acuut met schrijven. Daarna ga dan iets leuks doen.

Bewegen is niet altijd een quick fix

Helaas zijn er natuurlijk ook problemen die niet direct oplosbaar zijn. Voor dit soort problemen is beweging natuurlijk geen quick fix. Maar wat ik wel merk is dat het me beter lukt om deze problemen lichter te bekijken, waardoor ze minder of niet meer in de weg zitten. Allemaal door simpelweg meer in beweging te komen. Super dus.

Ik ben ontzettend benieuwd of bovenstaande tips ook voor jou werken. Laat je het me weten? Je kunt je reactie naar mij mailen.

 

Nadenken, denken, bewegen, Jan Geurtz, goed voor je lijf, goed voor je hoofd.

Jop Haverkamp

Jop Haverkamp

Trainer

Jop is vaste trainer van de KIM voor niet-leidinggevenden. Vanuit zijn achtergrond als ACT trainer, sociaal pedagoog en filmmaker geeft hij energieke trainingen. Jop filmt, neemt podcast op en schrijft over persoonlijke ontwikkeling, lichaamsgericht leren, acceptatie vs maakbaarheid, compassie, zingeving en leiderschap.