Vergeet sporten, focus op bewegen

Voor een gezond lichaam en een gezonde geest

We worden in de media overladen met de boodschap dat we meer zouden moeten sporten. En met succes. Want inmiddels sport de gemiddelde Nederlander steeds meer, gemiddeld zo’n negen keer per maand. Niks mis mee zou je denken, maar wat we over het hoofd zien is onze dagelijkse beweging.

Mensen met een kantoorbaan zitten relatief veel stil. Ondanks dat zij in de avonduren wellicht sporten, bewegen ze veel te weinig. En dagelijkse beweging is niet zo optioneel als we wellicht denken. Bewegingstekort is volgens Katy Bowman (biomechanicus) net zo schadelijk als een ongezond dieet of te veel stress.

Want net zoals bij te weinig eten leidt te weinig bewegen ook tot een opeenstapeling van gezondheidsproblemen zoals pijn, ziekte, algemene malaise en burn-out, alleen hebben we vaak niet door dat dit de oorzaak van het probleem is.

Volgens Katy Bowman is dagelijkse beweging hetgeen wat we het meest missen in een vitaal leven. Zo kan je het perfecte dieet hebben, acht uur per dag slapen en stress proberen te reduceren, maar deze inspanningen worden volgens haar tenietgedaan als je te weinig beweegt.

Wat kan ik hier zelf aan doen?

Het simpele antwoord is: meer bewegen. Pak bijvoorbeeld wat vaker de trap en de fiets, ga tijdens de lunch lekker wandelen, ga klussen in huis, doe aan yoga of chi gong, etc. Iets rigoureuzer is bijvoorbeeld het huishouden voortaan zonder hulp van de schoonmaakster doen, of de vaat weer met de hand afwassen. Want alleen al in huishoudelijke taken zitten tal van bewegingen die je leven vitaler kunnen maken. Want al die zaken die jou misschien ontlasten, zorgen op de korte termijn voor plezier, maar helpen ons niet op de lange termijn. Of zoals Katy Bowman het beschrijft:

“Our unquenchable desire to be comfortable has debilitated us.”

Omdat wij bij Van Harte & Lingsma dagelijks bezig zijn met gedragsverandering, beseffen we ons maar al te goed dat het doorvoeren van dit soort veranderingen niet eenvoudig is. Sterker nog; soms kunnen dit soort aanbevelingen alleen maar meer stress veroorzaken omdat we nu nóg een bal hoog moeten houden, naast alle andere ballen. We moeten nu naast het sporten, ook nog eens meer bewegen. Ik hoor je al zuchten…

Een betere vraag is dan ook: wat kunnen wij als maatschappij doen om individuen meer in beweging te krijgen?

Bij Van Harte & Lingsma willen we het onderwerp ‘Goed voor je lijf, goed voor je hoofd’ meer op de kaart krijgen. Daarom zijn we benieuwd wat je zelf doet om in beweging te blijven en/of welke bijdrage jouw organisatie levert om jou en je collega’s letterlijk in beweging te krijgen. En natuurlijk of die aanpak werkt. Ik hoor het graag. Je kunt je reactie naar mij mailen.

 

Bronnen:

  • Boek Move your DNA – Katy Bowman
  • NEA – Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden
Jop Haverkamp

Jop Haverkamp

Trainer

Jop is vaste trainer van de KIM voor niet-leidinggevenden. Vanuit zijn achtergrond als ACT trainer, sociaal pedagoog en filmmaker geeft hij energieke trainingen. Jop filmt, neemt podcast op en schrijft over persoonlijke ontwikkeling, lichaamsgericht leren, acceptatie vs maakbaarheid, compassie, zingeving en leiderschap.