Training Communicatie, Interactie & Gesprekstechnieken


Deze diepgaande communicatietraining gaat verder dan effectiever communiceren. Je wil vanuit openheid en gelijkwaardigheid werken, samenwerken vanuit vertrouwen en duidelijk aangeven waar je grenzen liggen. Je gaat praktisch aan de slag om je zelfinzicht, zelfvertrouwen en assertiviteit te vergroten. Zo verbeter je je communicatieve vaardigheden en je persoonlijke effectiviteit, waardoor het plezier in je werk groeit.

Trefwoorden:

Zelfvertrouwen vergroten

Kwaliteiten benutten

Effectief communiceren




Wat is training Communicatie, Interactie & Gesprekstechnieken (KIG)?

De KIG training is al 30 jaar een krachtige impuls voor wie effectief wil communiceren, in werk en privé. Je leert sterker te staan in samenwerking met anderen en in verschillende overleg- en werksituaties.
KIG gaat verder dan het aanleren van praktische vaardigheden. Je onderzoekt je houding en gedrag en krijgt inzicht in de effecten daarvan op je communicatie. Je doorbreekt vaste (niet effectieve) patronen en oefent tijdens de training met nieuw gedrag, zodat je het vol vertrouwen kan toepassen in de dagelijkse praktijk.
De rode draad van de training is het verder ontwikkelen van jouw zelfsturend vermogen: je persoonlijk leiderschap.

Wat heb je aan deze communicatietraining?

Je ontdekt en ervaart hoe je jouw persoonlijke 'interactiestijl' kunt verbeteren, en welk profijt je daarvan kunt hebben - zowel privé als in allerlei werksituaties. Je wordt zekerder, ervaart minder stress en communiceert effectiever.

Doelstellingen van deelnemers aan de KIG zijn onder andere:

  • Communicatie verbeteren: Ik wil beter in staat zijn mijn boodschap over te brengen / concreter leren communiceren en minder wollig zijn / effectief feedback leren geven / meer of juist minder recht voor z’n raap zijn
  • Begrip van anderen verbeteren: Ik wil minder doordrukken en meer rekening houden met de belangen van anderen / meer rekening houden met de gevoelens van anderen / meer rekening houden met mijn eigen gevoelens
  • Meer openheid in werk brengen: Ik wil beter leren luisteren / beter leren vragen stellen / mensen meenemen in mijn verhaal / leren anderen te enthousiasmeren / beter snappen waarom ik dingen niet voor elkaar krijg op mijn werk
  • Vanuit gelijkwaardigheid werken: Ik wil gelijkwaardige interacties aangaan / mezelf minder klein maken en minder toegeven / meer voor mijn eigen belangen opkomen
  • Omgaan met spannende situaties en conflicten: Ik wil ook in gesprek blijven als het spannend wordt (en niet dicht klappen) / overeind blijven en grenzen aangeven in gesprek met mijn leidinggevende / ook mijn mening kunnen geven in een autoriteitsrelatie / mijn hoofd koel houden in situaties die voor mij stressvol zijn
  • Vertrouwen vinden en samenwerken: Ik wil betere relaties op mijn werk / meer samenwerken i.p.v. problemen in mijn eentje oplossen / meer benaderbaar zijn voor anderen / anderen leren vertrouwen en niet alles zelf oplossen / met meer zelfvertrouwen mijn werk doen / met meer vertrouwen een presentatie kunnen geven
  • Zelfinzicht vergroten, nee zeggen: Ik wil mezelf beter leren kennen / snappen zodat ik effectiever kan worden / minder overwerken en mijn werk afkrijgen binnen de afgesproken tijd / leren om mijn eigen grenzen aan te geven bij een directe collega / beter mijn plek in nemen in een team
  • Meer plezier en gezondheid in werk: Ik wil meer werkplezier en minder piekeren/ stress / een betere en gezondere balans tussen werk en privé

Is deze training communiceren iets voor jou?

Deze communicatie training is voor iedereen die communicatief sterker wil staan in uiteenlopende werksituaties.

Resultaat van de training

Je communicatie- en gespreksvaardigheden en persoonlijke effectiviteit verbeteren op een fundamentele en dus duurzame manier. Daar heb je in de eerste plaats zelf veel aan, maar je organisatie en omgeving profiteren mee. Voorbeelden van wat je kan bereiken zijn:

  • je neemt makkelijker initiatieven
  • je komt beter voor jezelf op
  • je herkent voor jou stressvolle situaties eerder 
  • je gaat op een adequate manier om met spannende, stressvolle situaties 
  • je hebt meer grip op je emoties in interactie met anderen
  • je blijft beter overeind in de omgang met anderen
  • je maakt beter duidelijk wat je bedoelt door effectiever te spreken en te luisteren
  • je overtuigingskracht groeit en je bereikt makkelijker wat je wilt bereiken
  • je krijgt meer grip op de interactie met anderen, ook in groepen
  • je blijft in dialoog en kan je boodschap beter overbrengen
  • je hebt meer zelfvertrouwen, waardoor je makkelijker communiceert
  • je communiceert makkelijker, waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt

Context

Je komt in je werk regelmatig in frustrerende of lastige situaties terecht. Je voelt je niet erg sterk in onderhandelingen en hebt het idee dat je bij presentaties wel wat overtuigender zou kunnen overkomen. Conflictsituaties vermijd je het liefst en bij vergaderingen heb je het idee dat het veel effectiever kan. Het lukt je niet altijd om oprecht geïnteresseerd te zijn, goed te luisteren en in dialoog te blijven.
Je effectiviteit op de werkvloer is sterk gerelateerd aan de manier waarop je communiceert en omgaat met anderen. Als je iets wilt veranderen in je werksituatie zul je dáár moeten beginnen.

Rode draad in houding en gedrag

In de KIG werken we op een basaal, persoonlijk niveau. Je leert te zien waarom je doet zoals je doet. Wat zeggen jouw houding en gedrag over jezelf? Hoe kom jij op anderen over? Hoe kun je daar invloed op uitoefenen?
Je ontdekt waar in jouw gedrag en houding de schoen wringt en wat er voor jou persoonlijk nodig is om effectiever te communiceren en daardoor beter te presteren.
Je ervaart bovendien hoe stress zich opbouwt en leert die via praktische oefeningen beter te hanteren.
Zo kom je sterker te staan in presentaties, vergaderingen, onderhandelingen, of welke vorm van interactie dan ook. Dat ervaar je niet alleen zelf; ook je omgeving merkt het verschil.

Opzet van deze communicatie training

De training omvat een mix van theorie, informatie-uitwisseling en praktijkoefeningen in een groep van maximaal 12 deelnemers. In communicatie-oefeningen met andere groepsleden ervaar je het effect van verschillende gesprekstechnieken en sociale vaardigheden. Een belangrijk en gewaardeerd onderdeel van de training is de afsluitende game.
De training is persoonsgericht, wat wil zeggen: jouw individuele situatie en gedrag staan centraal. Deelnemers brengen hun eigen (werk)ervaringen in en reageren op elkaar. Je krijgt voortdurend feedback over de eigen sociale vaardigheden, interactie- en gespreksvaardigheden. Ook heb je de gelegenheid uit te proberen wat een andere houding en ander gedrag opleveren. Je leert je persoonlijke opvattingen over jezelf en anderen kennen en bijstellen.

De training bestaat uit drie blokken, elk met een eigen invalshoek. In de tussenliggende periode pas je het geleerde toe in je eigen werkomgeving. Gezien de opzet is het niet mogelijk delen van de training te missen. De diepgaande training vraagt van de deelnemers een flinke investering van tijd en energie die - zo verzekeren deelnemers ons achteraf - meer dan de moeite waard is.

De KIG communicatietraining bestaat uit drie blokken verspreid over drie maanden: twee blokken van drie dagen en één blok van twee dagen. Alle deelnemers overnachten tijdens de trainingsblokken in een conferentieoord. Van Harte & Lingsma verzorgt de overnachtingen.

Blok 1:
-
Persoonlijke presentaties
- Besluitvormingsmodel
- Communicatie en feedback
- Interactiemodel
- Onderhandelen
- Psychologische testen

Blok 2:
- Persoonlijk leiderschap
- Levensscript 
- Uitdagende leersituaties
- Sterkte/zwakte analyse
- Keuze maken
- Stress en mindfulness

Blok 3: 
- Game
- Evaluatie en borging

"Aha-momenten, eye-openers en terugdenkmomenten"

KIG-deelnemer

Ik had verwacht handvatten te krijgen om mijn leerdoelen op lange termijn op mijn werk te kunnen inzetten/verwezenlijken. Maar al op zeer korte termijn heb ik veel bereikt en waar kunnen maken.
De groepsopdrachten en vooral de KIG-game met acteurs hebben mij de mogelijkheid gegeven goed met de theorie en mijn leerdoelen te oefenen. Ik heb hier ook veel uit gehaald - de meeste aha-momenten, eye-openers en terugdenkmomenten heb ik hier beleefd.


"Beste training die ik ooit heb gevolgd"

Bob van Weerdenburg - Scrum master Conclusion

De KIG is veruit de mooiste en beste training die ik ooit heb gevolgd. Ik heb zoveel geleerd en nieuwe inzichten opgedaan, dat het een aaneenschakeling van eyeopeners is geweest. Zowel zakelijk als privé profiteer ik van de levenslessen en bereik ik zichtbare resultaten. De mix van theorie en praktijk, een deskundige trainer en een leuke groep vormden voor mij de succesingredienten.


"Ik ben op alle fronten gegroeid!"

Jacq Theunissen - Stafmedewerker Bijzondere Zaken UWV

Na een zware periode op het werk en prive voel ik me door de KIG-training weer optimaal. Ik heb enorm veel geleerd en functioneer als vanouds. Beter zelfs. Ik geef nu duidelijk mijn grenzen aan, ben daadkrachtiger tijdens gesprekken, maak gebruik van de opgedane kennis en trainingsmethodes en stuur mijn medewerkers efficiënter aan. Dat heeft mijn leidinggevende ook gemerkt, gezien haar positieve beoordelingen. Eigenlijk ben ik dus op alle fronten gegroeid.


"Een aanrader!"

Faryda Lindeman - RI-AO Officer MN Services

Je krijgt een goed beeld van je capaciteiten, hoe anderen jou zien en van je verbeterpunten. Het is dus een goede training om het beste uit jezelf te halen! Daarbij een prima trainer, groep en setting: echt een aanrader!


Wat is training Communicatie, Interactie & Gesprekstechnieken (KIG)?

De KIG training is al 30 jaar een krachtige impuls voor wie effectief wil communiceren, in werk en privé. Je leert sterker te staan in samenwerking met anderen en in verschillende overleg- en werksituaties.
KIG gaat verder dan het aanleren van praktische vaardigheden. Je onderzoekt je houding en gedrag en krijgt inzicht in de effecten daarvan op je communicatie. Je doorbreekt vaste (niet effectieve) patronen en oefent tijdens de training met nieuw gedrag, zodat je het vol vertrouwen kan toepassen in de dagelijkse praktijk.
De rode draad van de training is het verder ontwikkelen van jouw zelfsturend vermogen: je persoonlijk leiderschap.

Wat heb je aan deze communicatietraining?

Je ontdekt en ervaart hoe je jouw persoonlijke 'interactiestijl' kunt verbeteren, en welk profijt je daarvan kunt hebben - zowel privé als in allerlei werksituaties. Je wordt zekerder, ervaart minder stress en communiceert effectiever.

Doelstellingen van deelnemers aan de KIG zijn onder andere:

  • Communicatie verbeteren: Ik wil beter in staat zijn mijn boodschap over te brengen / concreter leren communiceren en minder wollig zijn / effectief feedback leren geven / meer of juist minder recht voor z’n raap zijn
  • Begrip van anderen verbeteren: Ik wil minder doordrukken en meer rekening houden met de belangen van anderen / meer rekening houden met de gevoelens van anderen / meer rekening houden met mijn eigen gevoelens
  • Meer openheid in werk brengen: Ik wil beter leren luisteren / beter leren vragen stellen / mensen meenemen in mijn verhaal / leren anderen te enthousiasmeren / beter snappen waarom ik dingen niet voor elkaar krijg op mijn werk
  • Vanuit gelijkwaardigheid werken: Ik wil gelijkwaardige interacties aangaan / mezelf minder klein maken en minder toegeven / meer voor mijn eigen belangen opkomen
  • Omgaan met spannende situaties en conflicten: Ik wil ook in gesprek blijven als het spannend wordt (en niet dicht klappen) / overeind blijven en grenzen aangeven in gesprek met mijn leidinggevende / ook mijn mening kunnen geven in een autoriteitsrelatie / mijn hoofd koel houden in situaties die voor mij stressvol zijn
  • Vertrouwen vinden en samenwerken: Ik wil betere relaties op mijn werk / meer samenwerken i.p.v. problemen in mijn eentje oplossen / meer benaderbaar zijn voor anderen / anderen leren vertrouwen en niet alles zelf oplossen / met meer zelfvertrouwen mijn werk doen / met meer vertrouwen een presentatie kunnen geven
  • Zelfinzicht vergroten, nee zeggen: Ik wil mezelf beter leren kennen / snappen zodat ik effectiever kan worden / minder overwerken en mijn werk afkrijgen binnen de afgesproken tijd / leren om mijn eigen grenzen aan te geven bij een directe collega / beter mijn plek in nemen in een team
  • Meer plezier en gezondheid in werk: Ik wil meer werkplezier en minder piekeren/ stress / een betere en gezondere balans tussen werk en privé

Is deze training communiceren iets voor jou?

Deze communicatie training is voor iedereen die communicatief sterker wil staan in uiteenlopende werksituaties.

Resultaat van de training

Je communicatie- en gespreksvaardigheden en persoonlijke effectiviteit verbeteren op een fundamentele en dus duurzame manier. Daar heb je in de eerste plaats zelf veel aan, maar je organisatie en omgeving profiteren mee. Voorbeelden van wat je kan bereiken zijn:

  • je neemt makkelijker initiatieven
  • je komt beter voor jezelf op
  • je herkent voor jou stressvolle situaties eerder 
  • je gaat op een adequate manier om met spannende, stressvolle situaties 
  • je hebt meer grip op je emoties in interactie met anderen
  • je blijft beter overeind in de omgang met anderen
  • je maakt beter duidelijk wat je bedoelt door effectiever te spreken en te luisteren
  • je overtuigingskracht groeit en je bereikt makkelijker wat je wilt bereiken
  • je krijgt meer grip op de interactie met anderen, ook in groepen
  • je blijft in dialoog en kan je boodschap beter overbrengen
  • je hebt meer zelfvertrouwen, waardoor je makkelijker communiceert
  • je communiceert makkelijker, waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt

Context

Je komt in je werk regelmatig in frustrerende of lastige situaties terecht. Je voelt je niet erg sterk in onderhandelingen en hebt het idee dat je bij presentaties wel wat overtuigender zou kunnen overkomen. Conflictsituaties vermijd je het liefst en bij vergaderingen heb je het idee dat het veel effectiever kan. Het lukt je niet altijd om oprecht geïnteresseerd te zijn, goed te luisteren en in dialoog te blijven.
Je effectiviteit op de werkvloer is sterk gerelateerd aan de manier waarop je communiceert en omgaat met anderen. Als je iets wilt veranderen in je werksituatie zul je dáár moeten beginnen.

Rode draad in houding en gedrag

In de KIG werken we op een basaal, persoonlijk niveau. Je leert te zien waarom je doet zoals je doet. Wat zeggen jouw houding en gedrag over jezelf? Hoe kom jij op anderen over? Hoe kun je daar invloed op uitoefenen?
Je ontdekt waar in jouw gedrag en houding de schoen wringt en wat er voor jou persoonlijk nodig is om effectiever te communiceren en daardoor beter te presteren.
Je ervaart bovendien hoe stress zich opbouwt en leert die via praktische oefeningen beter te hanteren.
Zo kom je sterker te staan in presentaties, vergaderingen, onderhandelingen, of welke vorm van interactie dan ook. Dat ervaar je niet alleen zelf; ook je omgeving merkt het verschil.

Opzet van deze communicatie training

De training omvat een mix van theorie, informatie-uitwisseling en praktijkoefeningen in een groep van maximaal 12 deelnemers. In communicatie-oefeningen met andere groepsleden ervaar je het effect van verschillende gesprekstechnieken en sociale vaardigheden. Een belangrijk en gewaardeerd onderdeel van de training is de afsluitende game.
De training is persoonsgericht, wat wil zeggen: jouw individuele situatie en gedrag staan centraal. Deelnemers brengen hun eigen (werk)ervaringen in en reageren op elkaar. Je krijgt voortdurend feedback over de eigen sociale vaardigheden, interactie- en gespreksvaardigheden. Ook heb je de gelegenheid uit te proberen wat een andere houding en ander gedrag opleveren. Je leert je persoonlijke opvattingen over jezelf en anderen kennen en bijstellen.

De training bestaat uit drie blokken, elk met een eigen invalshoek. In de tussenliggende periode pas je het geleerde toe in je eigen werkomgeving. Gezien de opzet is het niet mogelijk delen van de training te missen. De diepgaande training vraagt van de deelnemers een flinke investering van tijd en energie die - zo verzekeren deelnemers ons achteraf - meer dan de moeite waard is.

De KIG communicatietraining bestaat uit drie blokken verspreid over drie maanden: twee blokken van drie dagen en één blok van twee dagen. Alle deelnemers overnachten tijdens de trainingsblokken in een conferentieoord. Van Harte & Lingsma verzorgt de overnachtingen.

Blok 1:
-
Persoonlijke presentaties
- Besluitvormingsmodel
- Communicatie en feedback
- Interactiemodel
- Onderhandelen
- Psychologische testen

Blok 2:
- Persoonlijk leiderschap
- Levensscript 
- Uitdagende leersituaties
- Sterkte/zwakte analyse
- Keuze maken
- Stress en mindfulness

Blok 3: 
- Game
- Evaluatie en borging

"Aha-momenten, eye-openers en terugdenkmomenten"


KIG-deelnemer

Ik had verwacht handvatten te krijgen om mijn leerdoelen op lange termijn op mijn werk te kunnen inzetten/verwezenlijken. Maar al op zeer korte termijn heb ik veel bereikt en waar kunnen maken.
De groepsopdrachten en vooral de KIG-game met acteurs hebben mij de mogelijkheid gegeven goed met de theorie en mijn leerdoelen te oefenen. Ik heb hier ook veel uit gehaald - de meeste aha-momenten, eye-openers en terugdenkmomenten heb ik hier beleefd.


"Beste training die ik ooit heb gevolgd"


Bob van Weerdenburg Scrum master Conclusion

De KIG is veruit de mooiste en beste training die ik ooit heb gevolgd. Ik heb zoveel geleerd en nieuwe inzichten opgedaan, dat het een aaneenschakeling van eyeopeners is geweest. Zowel zakelijk als privé profiteer ik van de levenslessen en bereik ik zichtbare resultaten. De mix van theorie en praktijk, een deskundige trainer en een leuke groep vormden voor mij de succesingredienten.


"Ik ben op alle fronten gegroeid!"


Jacq Theunissen Stafmedewerker Bijzondere Zaken UWV

Na een zware periode op het werk en prive voel ik me door de KIG-training weer optimaal. Ik heb enorm veel geleerd en functioneer als vanouds. Beter zelfs. Ik geef nu duidelijk mijn grenzen aan, ben daadkrachtiger tijdens gesprekken, maak gebruik van de opgedane kennis en trainingsmethodes en stuur mijn medewerkers efficiënter aan. Dat heeft mijn leidinggevende ook gemerkt, gezien haar positieve beoordelingen. Eigenlijk ben ik dus op alle fronten gegroeid.


"Een aanrader!"


Faryda Lindeman RI-AO Officer MN Services

Je krijgt een goed beeld van je capaciteiten, hoe anderen jou zien en van je verbeterpunten. Het is dus een goede training om het beste uit jezelf te halen! Daarbij een prima trainer, groep en setting: echt een aanrader!


Trefwoorden:

Zelfvertrouwen vergroten

Kwaliteiten benutten

Effectief communiceren


PDF download
Laat hier je gegevens achter - dank je.
(Alle velden zijn verplicht)

PDF brochure per e-mail ontvangen
Laat hier je gegevens achter - dank je.
(Alle velden zijn verplicht)

Er is aanvullende informatie naar jouw e-mailadres verzonden. Indien je deze informatie niet ontvangt, kijk dan ook eerst even in de spam of onbelangrijke e-mail map.

Bedankt voor het insturen van het wachtlijst verzoek. Wij nemen zo spoedig als mogelijk contact met je op (tijdens kantooruren).

Laat je naam en nummer achter en we bellen je zo snel mogelijk!