Erwin Kolman over de KIG: Communicatie, Interactie en Gesprekstechnieken

“Als Operationeel Beheerder en Operationeel Installatieverantwoordelijke ben ik de spil in het web bij een groot regionaal energiebedrijf. Ik heb met alle lagen contact en praat met de directeur, managers, opdrachtgever, teamleiders, werkverantwoordelijken, monteurs en leveranciers. Zoals je kunt voorstellen vraagt elk niveau om zijn eigen benadering. Ik ben uit de praktijk doorgegroeid naar deze functie en bekeek daardoor veel zaken met een technische blik. Aan mijn communicatievaardigheden had ik nooit bewust aandacht besteed. Dat zorgde ervoor dat het contact met collega’s weleens stroef verliep, of dat ik het soms moeilijk vond om een collega te overtuigen waarom iets op een bepaalde manier te doen. Na een beoordelingsgesprek wees mijn teamleider me op de KIG-training bij Van Harte & Lingsma. Was dat niks voor mij?”

Ziel blootgelegd

“Ik ben een nuchter persoon, dus ik was aanvankelijk sceptisch. Ook omdat het als een soort verplichting voelde. Na de eerste bijeenkomst reed ik echter met een andere instelling naar huis. Ik had ervaren dat ik veel kon leren van de training en besloot me eraan over te geven. Die meer open houding paste goed bij het intensieve programma, want via gesprekken, oefeningen en testen ging elke deelnemer op zoek naar de kern van zijn gedrag. Eigenlijk werd je ziel blootgelegd. Dat was voor sommigen behoorlijk emotioneel en confronterend, maar zeker ook heel nuttig.
Ik leerde bijvoorbeeld dat er achter elke houding een verhaal zit en dat anderen totaal verschillende indrukken van je kunnen hebben. Door met je coachmaatje en andere cursisten in te gaan op het ‘waarom’ van je handelen, leer je veel van elkaar. Ik vond het daarom fijn dat de groep heel gemêleerd was, zowel qua karakter als beroepsgroep, om zo te horen hoe een bankier, verkoopmedewerker of ICT’er met bepaalde zaken omging.”

Vlottere communicatie

“Door veel te reflecteren op mijn manier van communiceren en te oefenen met nieuw gedrag heb ik veel concrete resultaten bereikt. Zo vraag ik nu veel meer door en laat ik de ander met een oplossing komen, in plaats van deze zelf in te vullen. Ook heb ik meer begrip waarom anderen doen zoals ze doen. Ik stem mijn benaderingswijze beter af op het karakter van de ander en krijg collega’s vaker mee in mijn verhaal. Dat komt ook omdat ik niet meer kortaf vertel hoe we iets gaan doen, maar juist meer de tijd neem voor uitleg en beter luister. Alles bij elkaar verloopt mijn communicatie met monteurs én managers nu veel soepeler. En dreig ik eens terug te vallen in mijn oude werkwijze? Dan wijst mijn teamleider me hierop en schakel ik razendsnel om.”

Erwin is operationeel Beheerder Middenspanning bij Cogas.

Ontdek hier of de KIG-training ook wat jou is.