De Personal Branding ervaring van een ZZPer

De Personal Branding ervaring van een ZZPer

En ongeveer daar gaat het mis. Ik ben een bedrijvige eenmansfabriek zonder focus. Geen klus is me te veel. Als je mijn klanten vraagt wat ik doe, dan moeten ze daarover nadenken. Hij is veel-zijdig, zeggen ze dan.
Veelzijdig dus. Maar waarin eigenlijk?

Jarenlang etaleerde ik mezelf als flexibele lolsmurf, die voor ieder probleem een oplossing wist. Veel mensen vinden me aardig inmiddels. Dat heb ik bereikt. Maar ik kan niet zeggen dat die aardigheid een boel opdrachten oplevert.
Onlangs begon ik met personal branding via Van Harte & Lingsma. Het draait daarbij om het ontdekken van een persoonlijk merk. Een duidelijke identiteit, als optelsom van talenten, vaar-digheden en bijpassend gedrag. Ik begon eraan om mijn berg activiteiten te kunnen stroomlij-nen.
Als het goed is gaan anderen er iets van merken. Ze gaan zien dat ik doe waar ik goed in ben en waar ik lol in heb. Het is de lichaamstaal van aanstekelijk enthousiasme over mijn eigen talent dat de truc moet doen.

Op dag één van de training presenteerde ik mezelf weer als die handige probleemoplosser. Ik vertelde de groep een jolig verhaal over waar de schoen wringt. Achterin vroeg trainer Henk wat ik hier deed. ‘Je hebt de boel kennelijk al goed op een rijtje.’ Hij voegde er aan toe dat dat misschien mijn probleem was.
Het weekend erop was ik bloedchagrijnig. Ik vervloekte Henk met zijn doorzichtige trainers-praatjes. Daarna zei mijn vrouw dat ie wellicht een puntje had.

De week erop ging de training door met grondig zelfonderzoek. Hangend in een gerieflijke sofa werden we als deelnemers één voor één als een ui gepeld. Het eerste wat ze aan mij ontdekten was dat mijn vrolijke bescheidenheid niets met bescheidenheid te maken had, maar dat het een reuze inefficiënt trucje was om mezelf in de schijnwerpers te plaatsen. Ik moest toegeven dat ze het volkomen bij het rechte eind hadden.

Ik had daarna nog wat onrustige nachten nodig om te concluderen dat ik mezelf serieus moest gaan nemen. Ik heb een berg ervaring, kan sommige dingen erg goed, waarom zou ik dat achter die belachelijke bananensmile verbergen?
Het is nog te vroeg om de veranderingen aan mijn omzetcijfers te kunnen aflezen. Maar feit is dat ik tegenwoordig met een trotse zelfverzekerdheid mijn stukjes tik. Tal van vage activiteiten heb ik uit mijn productenpallet geschrapt. Ik stop mijn energie in de dingen waar ik goed in ben. Het gekke is, dat voelt reuze goed. Die fiets, die repareer je voortaan maar zelf.