Ontspannen presenteren? Gebruik je ademhaling!

Je staat klaar in de coulissen. Straks stap je het podium op en is het aan jou om het woord te voeren. Misschien voel je je ademhaling al omhoog schieten, je hart gaat sneller kloppen of je krijgt een knoop in je maag. De paniek slaat toe: hoe kun je straks rustig op dat podium staan en ontspannen presenteren? In dit artikel vind je 4 tips om ontspannen te presenteren.

  • Allereerst je spanning erkennen helpt je! Het is oké om gespannen te zijn, en nog mooier, het is vaak juist helpend voor je verhaal. Door de spanning ben je alerter, scherper en presteer je beter. Spanning in je lichaam? Prima, druk het vooral niet weg en laat het er maar zijn.
  • Blijf je maar malen en piekeren? Beweging helpt je om uit je hoofd te gaan. Grote sprekers lopen in de coulissen vaak even heen en weer. Even ijsberen helpt je om vanuit je hoofd meer in je lichaam te komen. Tijdens het lopen kun je met je aandacht van je hoofd, naar je borst, naar je buik, naar je benen en naar je voeten gaan.
  • Blijven ademhalen. Dat klinkt simpel. Zoals gezegd is het helemaal niet erg als je ademhaling wat hoger zit. Heb je er toch last van en merk je dat je in paniek raakt? Deze oefening helpt om je ademhaling te laten zakken:
    • Eerst signaleer je waar je ademhaling zit. Voel je het in je keel, buik of borst? Neem waar zonder het te veranderen.
    • Adem dan door je neus in en adem uit door je mond op een ‘pffff’-geluid, herhaal dit drie keer. Voel daarna even hoe het met je is. Neem je dingen waar in je lichaam? Pijn, tinteling, emoties? Ook hier geldt, neem waar zonder het te veranderen.
    • Dan adem je nogmaals in en uit op een ‘pfff’-geluid en verplaats je aandacht naar je onderrug. Voel dan nog eens na. Hoe is het nu met je? Je zult merken dat je adem gezakt is, je stem lager is en je meer geaard staat.
  • En dan een laatste tip: terwijl je het podium op stapt helpt het om rustig UIT te ademen. Op die manier is je start rustiger, meer ontspannen en heb je de ruimte voor jezelf om te beginnen als jij er klaar voor bent.

Je bent helemaal klaar om ontspannen aan je presentatie te beginnen. En lijkt het dan tijdens de presentatie toch mis te gaan? Je kunt altijd terug naar je adem of kort even benoemen wat er bij je speelt, dat geeft je ruimte om weer verder te kunnen. De volgende keer dat je weer klaar staat om op het podium te stappen: geniet er maar van! Die spanning gaat leuk en misschien zelfs verslavend worden 😉.

Veel presentatieplezier!

Heb jij een communicatieve vraag?
Heb jij een communicatieve vraag en wil je daar graag een antwoord op? Stuur dan een mailtje naar onze trainer Marlise: marlise.huijzer@h-l.nl.

 

 

 

 

Marlise Huijzer

Marlise Huijzer

Marlise is één van de vaste trainers bij Van Harte & Lingsma. Vanuit haar achtergrond als sociale wetenschapper, presentatiecoach en spreker geeft ze bevlogen trainingen. Marlise schrijft over communicatie, persoonlijke ontwikkeling, sociale dynamiek, zingeving, liefhebben, gemotiveerd werken en leiderschap.