Meer met minder, altijd

Meer met minder, altijd

‘Meer met minder’ dankzij assessments

Als assessmentsadviseur ontkom ik er niet aan om de buitenwacht (bestaande en toekomstige klanten) goed uit te leggen wat zij aan onze assessmentsdiensten heeft en wat ze terugkrijgt uit díe investering. Wat is de ROI? Wat is de WIIFT, de What’s In It For Them?

Saai
Voordat ik de blog  van deze maand begon, had ik sterk de neiging om een rekensom voor je te maken. Daarin leg ik je dan uit wat het je aan afbreukrisico-kosten (15 maandsalarissen) scheelt als je door ons een selectie-assessment laat uitvoeren. Ik kan je dan uitleggen dat, als wij als assessmentpsychologen een uitspraak doen over de geschiktheid van een kandidaat, we een uitspraak doen met een hogere voorspellende waarde dan als jij dat als manager of HR-professional doet. Hoewel dat statistisch gezien erg goed klopt, vind ik het nogal een saai verhaal. Maar ik vind het vooral een nogal neerbuigende klank hebben. Naar jou toe als (HR)manager maar vooral naar de kandidaten toe. Als mensen.

Purpose
Ik kies ervoor om te blijven geloven in een wereld waar het niet alleen gaat om een financiële ROI. Maar vooral om hoe mensen iets in de wereld zetten waar ze in geloven. Waar ze zich aan kunnen en willen verbinden. Waar ze met aandacht hun werkzaamheden verrichten. Niet om geld te verdienen sec. Nee, omdat ze betekenis geven aan wat ze doen. En daardoor zich als mens verbinden met wat ze aan werkzaamheden verrichten. De meest succesvolle mensen in hun werkveld die ik persoonlijk ken zijn stuk voor stuk mensen die hun werk doen vanuit een purpose. Ze zien hun werkzaamheden bijna als een soort uiting geven aan wie ze zijn. Alle aandacht en alle liefde gaat erin. En DAT is dan ook de reden waarom ze zo succesvol zijn.

Dubbele ROI
Dus als je aan me vraagt wat de ROI is van onze assessments… het gaat niet alleen om die hogere voorspellende waarde van onze uitspraak over al of niet geschiktheid of ontwikkelbaarheid van de persoon in kwestie m.b.t. een specifieke functie. Met name onze drive om te achterhalen wat die persoon met hart en ziel in de wereld wil brengen, waarom dat zo belangrijk is voor diegene en hoe hij of zij dat dan zou willen waarmaken in jouw organisatie, dat zorgt ervoor dat die investering het écht waardevol maakt.

Waar zou je meer benieuwd naar zijn als (HR) manager. Ons ‘Af’/‘Door’ advies, inclusief hogere voorspellende waarde? Of antwoorden op die vragen waar wíj ook zo benieuwd naar waren?

Vooral het eerste waarschijnlijk (je had daar tenslotte voor betaald), wellicht allebei. Maar in termen van ROI zie ik vooral juíst op beide een grote toegevoegde waarde.


Meer weten over onze assessments? Download hieronder de brochure of stuur een mail naar danny.vanderschoor@h-l.nl.