Inspirerend spreken

Of je nu een grote menigte wilt toespreken, een belangrijk punt kracht bij wilt zetten of je collega wilt aansporen om in actie te komen, claptraps gaan je helpen. Max Atkinson [1] bekeek 275 tapes met impactvolle toespraken. Hij kwam tot de conclusie dat driekwart van de momenten dat applaus losbarstte, na het gebruik van één van deze technieken was. De moeite dus om je hier verder in te verdiepen. Hoe werkt dat dan?

Inspirerend spreken en het gebruik van Claptraps

Claptraps zijn formuleringen die direct applaus opwekken bij je publiek, zeker als deze gecombineerd worden met stemvolume, intonatie en opbouw. Geen saaie, lange, onleesbare teksten meer. Claptraps dragen bij aan spanningsopbouw, de aandacht vasthouden en dat een boodschap overkomt. Hoe kun je ze herkennen? Deze inleiding zit er al vol van, maar ook speeches van Barack Obama, pitches van Steve Jobs en vrijwel elke reclame.

  1. Contrast: Twee zaken tegen elkaar afwegen. Bij een heldere tegenstelling begrijpt de luisteraar/lezer sneller waar het om gaat. Een contrast laat zien dat het makkelijk kiezen is voor het publiek.

Voorbeeld: Martin Luther King maakt veel gebruik van contrasten in zijn toespraken. Hij had kunnen zeggen: ‘I hope that racial discrimination is been abolished by one generation’. Maar hij paste een eenvoudig contrast toe: ‘I have a dream that my four children will one day live in a nation where they will not be judged by the colour of their skin, but by the content of their character [2].

 

  1. Raadsel: Een raadsel zorgt ervoor dat de luisteraars nieuwsgierig zijn naar wat er komen gaat. Het zegt inhoudelijk weinig, maar kondigt aan dat er wat interessants gaat komen zonder dat het weggegeven wordt.

Voorbeeld: ‘Waarom is dit zo belangrijk?’ of ‘Ik zal een voorbeeld geven!’

  1. Drieslag: Ritme van drie in je verhaal of zin.

Voorbeeld: ‘Vrijheid, gelijkheid en broederschap’, ‘bloed zweet en tranen’ of natuurlijk ‘Liefde, lef & leiderschap’. Dit zijn voorbeelden van een zin waarin een ritme voorkomt. Je kunt ook een specifieke zin drie keer herhalen in je verhaal.

  1. Oneliner: Een pakkende zin!

‘Yes we can’, ‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’ of ‘Black lives matter’.

  1. Sfeerzetting: Inspelen op hoe de luisteraars zich in het moment moeten voelen, bijvoorbeeld door het moment als bijzonder te benoemen.
    ‘Ik kijk al jaren uit naar deze dag’ of ‘Vandaag, dit moment in onze geschiedenis’.


Deze technieken kun je uiteraard ook met elkaar combineren. Het voelt waarschijnlijk eerst gek en geforceerd om hier gebruik van te maken. Zonder inhoudelijke boodschap zijn het holle frases. Mét inhoud zijn het helpende technieken om je boodschap kracht bij te zetten en over te brengen. Als je er op gaat letten zul je merken, dat communicatie er vol mee zit en dat het werkt om de aandacht vast te houden!

Veel plezier en succes!

Heb jij een communicatieve vraag?
Heb jij een communicatieve vraag en wil je daar graag een antwoord op? Stuur dan een mailtje naar onze trainer Marlise: marlise.huijzer@h-l.nl.

[1] Lend me your ears – Max Atkinson
[2] Speech Martin Luther King – Bekijk video