Hoe bereid je je voor op een assessment?

Kort en bondig, Wil je beter scoren op een assessment zorg er dan voor dat je:

  • hoog scoort op de capaciteitentest,
  • concrete voorbeelden weet te noemen waaruit blijkt dat je hoog scoort op de competenties die van belang zijn voor de functie waar het over gaat ,
  • een lerende houding laat zien.

Iedereen die ik dit vertel, wil dan zoveel mogelijk tips over hoe je je daar op voorbereidt. Ik zou zeggen: google ‘t en je weet het. Internet staat vol met oefenvragen van de capaciteitentesten. En er zijn erg veel boeken op de markt met tips en trucs die je verder kunnen helpen. Ook zijn er veel algemene, meer voor de hand liggende, tips in omloop zoals: wees uitgerust, kom niet te slonzig aan, wees op tijd etc.

Hoewel het goed en belangrijk is om uitgerust en voorbereid te zijn voor een assessment, denk ik niet dat deze tips en trucs op zichzelf een significant verschil zullen maken in het al of niet behalen van een voor jou gewenst assessmentadvies.

Het grootste verschil tussen het echte leven en een assessment is het feit dat ‘het beoordeeld worden’ expliciet een plek heeft.

In het echte leven gebeurt dat natuurlijk ook wel, maar dan zijn we ons er niet zo bewust van. Gelukkig maar trouwens. Stel je voor dat je constant elkaars oordelen over en weer hardop zou horen?! Hoewel het een verfrissend gedachte-experiment is, lijkt het me ook wel een lastig gesprekje zo bij het koffie apparaat…
En daar zit vaak de grootste onderliggende vraag van de meeste mensen die ik spreek over dit onderwerp. Het gaat hen natuurlijk ook om hoe ze zo goed mogelijk zich kunnen voorbereiden op de verschillende onderdelen van een assessment. Maar onderliggend gaat het bijna altijd over de vraag ‘Hoe bereid ik me voor op dat akelige gevoel van beoordeeld te worden?’ De onbewuste aanname is dan: ‘Als ik me maar zo goed mogelijk op al die testjes voorbereid, dan kan ik dat gevoel van beoordeeld worden beter managen’.

Op zich hoeft die aanname ook helemaal niet onjuist te zijn. Maar ik vertel je dit: de deelnemers die ik in een assessment gezien heb die bij de opdrachtgever ‘een streepje voor hebben’, zijn vaak ook de meest bewonderenswaardige mensen die ik gezien heb. Ze voldoen namelijk aan een aantal criteria die veel te maken hebben met dat ‘beoordeeld worden’.

Het zijn namelijk steevast mensen die:

  1. Zich onafhankelijk opstellen ten aanzien van de goede of slechte opinie van anderen.
  2. Zich boven noch onder de ander plaatsen. (Ze oordelen niet over anderen en zichzelf.)
  3. Ondanks angst handelen.

Ze hebben allemaal een houding die maakt dat het prettig is om bij ze in de buurt te zijn. Zonder dat je het gevoel hebt ‘voorzichtig’ met ze te moeten zijn, terwijl je ook aanvoelt dat ze je niet zouden sparen als ze het ergens niet mee eens zouden zijn. Ze laten gedrag zien waaruit blijkt dat het assessment een spannende dag is. Maar tegelijkertijd hebben ze ook een mate van zelfverzekerdheid die nooit arrogant overkomt. Ze laten zich beoordelen, maar laten zien dat ze zich niet als zodanig voelen! Da’s toch mooi hè. En als ze dat al doen op een assessment dag, zullen ze dat ook zeker doen in het echte leven!

Buiten de praktische tips die je kan googlen, is dit rijtje met suggesties niet makkelijk, maar wel erg helpend in de voorbereiding op een assessment. Sterker nog dit rijtje is nog goed voor veel meer andere zaken in het (werkende) leven. Ik zal daar snel een andere blog aan wijden.