De basis van overtuigingskracht

Hoe breng je je punt helder over en overtuig je een ander?

Of het nu online of offline is, er is altijd wel een reden om te vergaderen. Misschien herken je het? Een vaag onderwerp dat besproken moet worden. Collega’s die vanuit hun eigen idee redeneren, terwijl ze maar half weten wat werkelijk het punt is. Onbegrip en langs elkaar heen praten. Misschien heb je je mening al klaar en wil je die delen, maar voor je het weet neemt iemand anders het woord en zet de toon in het gesprek. Of je vindt de vergadering eigenlijk onzin, want je hebt toch al bedacht wat het beste plan is. Wat er ook speelt voordat je een vergadering in stapt, deze structuur gaat je helpen. Niet alleen om je eigen punt helder over te brengen, maar ook om te toetsen of je elkaar wel begrepen hebt!

Probleem. Vaak denken we dat het probleem voor iedereen wel helder is. Dat het vanzelfsprekend is wat er speelt en wat de aanleiding voor een vergadering is. Maar helaas is dat maar zelden het geval. Ieder heeft een eigen perspectief en benadering van zaken dus zal ieder een probleem ook anders interpreteren. Het begint dus met het krijgen van een heldere probleemdefinitie. Wil je mensen meenemen, beschrijf dan eerst wat volgens jou het probleem is. Schets het helder, zodat mensen ook door krijgen dat er iets mis is en dat een oplossing nodig is.

Oplossing. Waar een probleem is, willen we graag snel een oplossing voor. De uitdaging is om te zorgen dat de oplossing ook echt past op het probleem. We hebben de neiging om te overdrijven of juist om dingen kleiner te maken dan ze zijn. In de discussie is het dus waardevol om de alternatieve oplossingen uit te wisselen en te toetsen welke het beste past.

Gevolgen. Als laatste is het belangrijk om te kijken naar de gevolgen. Als je kiest voor een bepaalde oplossing, helpt deze ook werkelijk het probleem weg te nemen. En zo ja zorgt het niet voor andere negatieve consequenties. Hier maak je dus een afweging van de kosten en baten van een oplossing.

In een vergadering gaat deze structuur je helpen, uiteraard om je eigen punt helder over te brengen, maar ook om te kijken waar de ander zit. Heeft hij/zij het enkel over de gevolgen? Misschien kun je dan een stapje terug doen om het eerst eens te worden over het probleem en wat het precies is. Van daaruit kun je dan samen zoeken naar een oplossing die past.

Oftewel gebruik POG, dan verminder je de kans dat dat collega’s je niet begrijpen, chaotische vergaderingen waar langs elkaar heen gepraat wordt en halve oplossingen die het probleem helemaal niet tackelen!

Veel vergaderplezier en overtuigingskracht toegewenst!


Heb jij een communicatieve vraag?
Heb jij een communicatieve vraag en wil je daar graag een antwoord op? Stuur dan een mailtje naar onze trainer Marlise: marlise.huijzer@h-l.nl.

Marlise Huijzer

Marlise Huijzer

Marlise is één van de vaste trainers bij Van Harte & Lingsma. Vanuit haar achtergrond als sociale wetenschapper, presentatiecoach en spreker geeft ze bevlogen trainingen. Marlise schrijft over communicatie, persoonlijke ontwikkeling, sociale dynamiek, zingeving, liefhebben, gemotiveerd werken en leiderschap.