Werken vanuit en aan persoonlijk leiderschap

Zelfsturing. Autonomie. Persoonlijk leiderschap. In organisaties en in onze trainingen zijn het begrippen die veel aandacht krijgen. Kennelijk zijn we er inmiddels van overtuigd dat sturen vanuit een ontwikkelperspectief van belang is voor het realiseren van zowel organisatie- als persoonlijke doelen. Tegelijkertijd is dat waar het soms schuurt. Want hoe verhouden die doelen zich tot elkaar? Hoe breng je verbinding tussen die twee? En hoe positioneer je jezelf als leidinggevende?

Vijf jaar geleden leek het me na jaren voor de groep wel weer eens tijd om als deelnemer een training mee te maken. Ik schreef me dus in voor een driejarige opleiding en verheugde me enorm op de mogelijkheid me te laven aan alle kennis en kunde van een andere trainer.
Op de eerste dag maakten we kennis met elkaar en daarna startte de trainer zijn introductie met de woorden: ‘’Ik kan niet bepalen dat jij leert en ik kan niet bepalen wat jij leert.’’
Inmiddels vind ik dit een realistisch en zeer taakvolwassen uitgangspunt maar toentertijd interpreteerde ik de uitspraak vooral als uitgesproken lui.

Vasthouden en loslaten

Tuurlijk was ik van plan me in te zetten maar ik voelde ook meteen enige verontwaardiging. Als ik me inschrijf voor een training, mijn geld en tijd investeer, dan verwacht ik toch ook dat jij mij de benodigde input levert, zorgt voor een stok achter de deur en een al dan niet subtiele schop onder mijn kont als ik ergens onderweg vastloop.
Ik vond het een behoorlijke deceptie zo bij aanvang van de training, maar merkte diep van binnen ook een enorme nieuwsgierigheid naar de manier waarop dit alles vorm zou gaan krijgen. In mijn werk als trainer dacht ik tot dan toe dat uitblinken in mijn vak vooral betekende het goeroe-schap onder de knie krijgen. Daarmee was een training voor mij regelmatig een behoorlijke uitputtingsslag en bovendien conflicteerde deze overtuiging ook met mijn geloof in het vermogen van mensen om hun eigen pad uit te stippelen en verantwoordelijkheid te nemen voor alle keuzes waarvoor ze zich gesteld zagen.

Autonomie

Deze conflicterende overtuigingen zaten mijn overtuigingskracht als trainer ook wel eens in de weg. Want als ik mensen oproep hun persoonlijk leiderschap op te pakken en vervolgens heel hard ga werken om al hun keuzes voor te kauwen, hoe geloofwaardig ben ik dan nog? En nog belangrijker, hoe serieus neem ik de autonomie van mijn deelnemers dan echt?

Deze struggle zie ik ook vaak terug bij leidinggevenden en binnen organisaties. Bij veel organisaties is men op zoek naar ondernemende, zelfstandige, proactieve medewerkers. En om het verlanglijstje dan compleet te maken willen de meeste leidinggevenden intrinsiek gemotiveerde collega’s.
Zo’n vastomlijnd beeld van hoe de ideale medewerker er uit ziet, laat weinig ruimte voor individuele verschillen, voorkeursstijlen en ruimte om vanuit bezieling verbinding te leggen met de taak die je hebt. Bovendien hebben mensen de neiging zich óf te verzetten óf te conformeren als ze doelen van bovenaf opgelegd krijgen terwijl ze vanuit autonomie eerder eigenaarschap zullen voelen en tonen.

Oftewel: als autonomie je streven is, zal het tegelijkertijd ook je uitgangspunt moeten zijn.

Leiding én ruimte geven

In dat opzicht was mijn opleider consequent in zijn visie en aanpak. Overtuigd van de autonomie van zijn studenten, koos hij ervoor te faciliteren ipv te forceren. Wachtte hij hulpvragen af, liet hij ons de lat bepalen en gaven we samen betekenis aan de leerstof. Voor mij een zeer correctieve ervaring in mijn eigen ontwikkeling.

Het versterken van persoonlijk leiderschap bij anderen vraagt dus in de eerste plaats behoorlijk wat van je persoonlijk leiderschap als leidinggevende of in mijn geval als trainer. Het helpt om een stevig kompas te ontwikkelen. Waar geloof je in? Wat wil jij waarmaken als leidinggevende? Hoe communiceer je zo dat je trouw bent aan waar je in gelooft? En misschien wel de belangrijkste vraag: hoe kan je jezelf zo leiden dat je ruimte laat voor het leiderschap van anderen?

 


 

Persoonlijke groei door persoonlijk leiderschap

In al onze trainingen is persoonlijk leiderschap de sleutel om meer plezier, voldoening en resultaat te vinden in werk én leven. Door jezelf beter te leren kennen en je bewust te worden van je gedrag, kan je jezelf leiden. Afhankelijk van jouw doelstellingen en leervraag help je jezelf met een van deze trainingen verder.

Doe ik wat ik wil en wil ik wat ik doe?
Met de training De Kern vind je antwoord op die vraag. Je krijgt houvast en energie om je koers in werk en leven te bepalen. Lees hier meer.

Wat kenmerkt mijn gedrag en hoe kom ik over op anderen?
De training Persoonlijke Profilering houdt je een spiegel voor. Je wordt je bewust van hoe je overkomt op anderen, krijgt meer zelfkennis en kan daardoor betere keuzes maken. Lees hier meer.

Hoe verbeter ik mijn communicatieve vaardigheden en persoonlijke effectiviteit?
In de KIG ga je praktisch aan de slag om je zelfinzicht, zelfvertrouwen en assertiviteit te vergroten. Zo, waardoor het plezier in je werk groeit. Lees hier meer.

Kan ik mijn leiderschap en invloed vergroten en ondertussen mijn persoonlijke groei een impuls geven?
Met de KIM (in drie varianten) word je effectiever in het invloed uitoefenen op je omgeving, sturen, onderhandelen en motiveren. Niet door tips en trucs, maar doordat je een persoonlijke stijl ontwikkelt. Lees hier meer.