Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt deze website gebruik van cookies.
Door te klikken op ‘ik ga akkoord’ accepteer je deze cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies lees je in onze privacyverklaring.

Akkoord


Week 3 - De kracht van positief denken


Week 3 - De kracht van positief denken door Van Harte & Lingsma

Week 3 van Terugblikken, stilstaan & vooruitkijken

Na terugkijken en stilstaan is het nu tijd om vooruit te blikken. Tijd voor actie. De goede-voornemens-plus. Als je iets nieuws wil - ergens mee stoppen of juist mee beginnen - helpt het als er een overwogen keuze achter zit. Met de wetenschap die je nu hebt, kan je met deze drie hulpmiddelen in 2017 écht waar gaan maken wat je wil veranderen. In dit blog meer over positief denken met de RET.

Hoe klinkt dit je in de oren: “het leven heeft op zichzelf weinig zin, maar we kunnen er zin aan geven door ons in te zetten voor activiteiten buiten onszelf; in relaties met anderen, werk, maatschappelijke aangelegenheden of in kunst of cultuur.” Het is een overtuiging van Albert Ellis, de grondlegger van de Rationeel Emotieve Therapie (RET). We gaan het hier niet over de zin van het leven hebben, maar wel over de manier waarop je emoties je ratio in de weg kunnen zitten. En andersom.

Je wil iets doen, maar je wordt tegengehouden door je eigen belemmerende gedachten. Hoe je denkt over een bepaalde situatie of taak is van grote invloed op je emoties en je gedrag als je die situatie tegemoet treedt. Met de RET kan je je gedachten trainen, zodat ze je minder in de weg zitten.

Wat kan je doen?

In dit blog lees je meer over belemmerende patronen. Door ze te herkennen in het dagelijks leven kan je er beter mee om gaan. Hieronder staan belemmerende gedachten naast helpende gedachten. Neem ze door en probeer te ontdekken of je de belemmerende gedachten herkent. Mocht er een volgende keer weer een door je hoofd schieten, zet de helpende gedachte er dan tegenover.

Belemmerende overtuigingen
zo maak je het jezelf moeilijk.

1. Ik moet gewaardeerd worden
Zonder erkenning van anderen heeft het geen zin.

2. Ik moet het perfect doen
Niemand zal mij op een fout betrappen


3. Het moet gaan zoals ik wil
Ik kan ’t niet hebben als dingen anders gaan dan ik wil, want zo kan ik mijn werk niet goed doen

Helpende gedachten
zo maak je het jezelf makkelijker.

1. Ik accepteer mijzelf
Erkenning en bevestiging van vrienden of collega’s is prettig, maar geen must voor mij

2. Ik mag fouten maken
Natuurlijk wil ik alles goed doen, maar een fout is geen drama en zelfs leerzaam

3. Ik hoef niet alles in de hand te hebben
Anderen doen dingen op hun manier. Daar ga ik niet over. En ik mag het best even druk hebben: nu er tegenaan, straks voldaan.

Laat hier je gegevens achter. Alle velden zijn verplicht

Laat je naam en nummer achter en we bellen je zo snel mogelijk!