Personal branding: werken met je talent

De term branding is afkomstig uit de marketing: organisaties proberen een beeld of gevoel rondom hun merk bij de consument op te roepen. Dat is minstens zo belangrijk als de kwaliteit van hun dienst of product. In de loop van de jaren is die ‘branding’ vertaald naar mensen: professionals kunnen zo’n gevoel óók bij anderen teweeg brengen en een bepaald beeld van zichzelf neerzetten. Alleen dat beeld moet natuurlijk wel écht zijn. Wie zich bewust is van welke passie en talenten hij/zij in huis heeft (en deze ook echt wil benutten), kan er actief aan werken om het bijhorende beeld te voeden en bekend te maken bij anderen. Die talenten zijn daarin belangrijk. Personal branding noemen wij dan ook in één adem met werken met talent.

Profilering

Bij veel mensen is profilering een belangrijk thema. Wat doe, kan en wil ik nou precies? En hoe zorg ik ervoor dat ik dat bekend maak bij anderen?
De tijd dat je op basis van je aantal dienstjaren promotie maakte ligt achter ons. Die vanzelfsprekendheid is er niet meer. Ooit was nadenken over je loopbaan onnodig. Die lag vast, door de opleiding die je volgde en daarna door de vaste baan die je had. Gelukkig is het besef gegroeid dat je zelf invloed kunt uitoefenen op je loopbaan (ook bij mensen die van hun leidinggevende te horen hebben gekregen dat ze zich meer zichtbaar zouden moeten maken in hun werk).

Gelukkig. Maar het heeft een schaduwkant. Mensen hebben soms last van die vrijheid voor eigen keuzes. Want: kiezen is één ding, maar je moet natuurlijk wél de ‘perfecte’ keuze maken. Je moet zelf zorgen voor een goede opleiding, een mooie baan, carrière en ook nog eens een leuk privé-leven.

Luxe

Het is een luxe-probleem, maar wel een wezenlijk probleem. Door die keuzevrijheid weten mensen met hun hoofd en hart niet meer precies wat goed bij hen past en ontstaat een onbestendig gevoel. Dan komt de vraag “is dít het nou?” Ze functioneren onder hun niveau, zitten minder lekker in hun vel en staan niet 100% achter wat ze doen. Uiteindelijk heeft een werkgever daar ook last van.

Duidelijkheid

Personal branding en werken met je talent helpt je met het navigeren in een wereld vol keuzes en leert je om gericht te werken aan eigen verwachtingen en die van anderen. Zodra je aan je eigen personal brand gaat werken, wordt steeds duidelijker wie en wat je bent en waar je voor staat. Op die manier hoef je sommige keuzes ook helemaal niet meer te maken. En dat geeft naast een flinke dosis rust ook duidelijkheid.

Stappenplan

Om écht je personal brand neer te zetten moet je eerst pas op de plaats maken. Een soort inventarisatie: wie ben ik, wat kan ik, welke vaardigheden en talenten heb ik? Dan orden je dat hele palet van (on)mogelijkheden. Ook is het tijd om afscheid te nemen van sommige aangeleerde vaardigheden, waar je geen passie voor voelt. Op het moment dat je daar keuzes in hebt gemaakt, kom je met een veel duidelijker plaatje naar buiten, in plaats van met die tas vol diffuse eigenschappen en kwaliteiten. En vanaf dat moment kun je de stap nemen om ervoor te zorgen dat jouw merk wordt herkend. Vanzelfsprekend ook weer op een manier die bij jou past. Hoe kun je resultaten met je personal brand halen voor jezelf? Op zich is het al nuttig om de balans op te maken en motivatie terug te krijgen. Maar het wordt nóg leuker als je verbetering en verandering terug ziet.

Training

Eén van de grootste eye-openers voor deelnemers aan de training Personal Branding is de ontdekking dat ze tegen het eind van de training al hun personal brand zijn geworden. Als je dat eenmaal voelt, ga je vliegen. Dat klinkt misschien vaag, maar het sturen van je loopbaan en jezelf profileren gaat je dan heel gemakkelijk af, bijna als vanzelf. Deelnemers merken vaak dat er al veel positieve dingen op hun pad komen terwijl ze aan het werken zijn aan hun personal brand. Mensen om hen heen zien dat er wat veranderd is en raken daar nieuwsgierig naar. Ze vragen je ernaar, maar geven je ook tips en kennen weer mensen voor je. Dus doordat je er mee bezig bent, komt er al veel naar je toe.

Personal branding is dus absoluut niet alléén maar ervoor zorgen dat je jezelf goed verkoopt, er komt een psychologisch proces bij kijken, een zoektocht naar innerlijke passie. Waar draait het voor jou écht om in het leven. Als je dat verkoopbaar kunt maken, sta je ijzersterk. En dat straal je weer uit.

Meer informatie

Wil je meer weten over de training Personal Branding – Werken met je talent? Download hieronder de brochure (pdf).