Om je beter van dienst te kunnen zijn maakt deze website gebruik van cookies.
Door te klikken op ‘ik ga akkoord’ accepteer je deze cookies.

Meer informatie over het gebruik van cookies lees je in onze privacyverklaring.

Akkoord


Directeur Joep de Jong volgt zijn hart


Carriere maken betekent voor Joep C. de Jong (57) niet zozeer steeds hoger de maatschappelijke ladder bestijgen. Macht en status interesseren hem niet of nauwelijks. Wat voor mij belangrijk is, is om persoonlijke ontwikkeling te ervaren in mijn loopbaan, zegt hij.

Vandaar dat hij zonder problemen enkele maanden geleden een uitstekende baan als Director Learning Solutions bij het internationale bedrijf British Telecom (BT) verruilde om bij het veel kleinere en minder bekende trainingsbureau Van Harte & Lingsma aan de slag te gaan als algemeen directeur.

de Telegraaf, 3 juli 2010 - door Paola van de Velde

“Op mijn grafsteen hoeft niet gebeiteld te staan: Hij werkte voor een groot bedrijf met een geweldige uitstraling. Ik heb liever dat er te lezen valt: Hij maakte het verschil.”, zegt Joep de Jong lachend.

In snelle lijnen schetst hij zijn recente loopbaan. “Ik ben iemand die meestal om de zes, zeven jaar van job veranderde, omdat ik op zoek was naar een nieuwe uitdaging. In 1998 werd ik door BT gevraagd om de trainingsafdeling van hun dochtermaatschappij Syntegra te reorganiseren. Een boeiende klus die ik met plezier aanvaarde. Ook toen was het plan om na 7 jaar op te stappen, mijn opvolger was zelfs al gevonden. Maar toen deze man totaal onverwacht overleed aan kanker, besloot ik toch te blijven. Uit loyaliteit naar het bedrijf”.

Hij vervolgt: “April vorig jaar had ik een gesprek met mijn baas binnen BT. Hoe lang moet je nog tot je pensioen, vroeg hij. Nog tien jaar, antwoordde ik. Waarop hij zei: Oh, gewoon lekker blijven zitten, dan haal je het op je slofjes.” De Jong trekt een vies gezicht. “Die opmerking, hoewel hij goed bedoeld was, stoorde hij me enorm. De aow-leeftijd halen op mijn sloffen… dat was bepaald niet de uitdaging die ik zocht.”

Nog geen maand later werd De Jong benaderd door Vincent van Harte, eigenaar van Van Harte & Lingsma. Of hij misschien de nieuwe directeur wilde worden? “Vincent deed een keurig zakelijk voorstel, dat ik echter te braaf en meer van hetzelfde vond. Ik wilde niet alleen maar targets halen. Ik wilde ook een nieuwe koers inzetten, innovaties doorvoeren en mijn dromen en idealen verwezenlijken. Uiteindelijk hebben we elkaar toch gevonden en heb ik de overstap gemaakt.

Drie pijlers

Afgesproken is dat ik me richt op waardevermeerdering van het bureau, maar wel langs de drie pijlers van duurzaamheid, de welbekende drie P’s: People, Planet en Profit.” Ook zijn eigen beloning is hieraan verbonden, pas na vijf jaar bepaalt de raad van commissarissen zijn toegevoegde waarde en daarmee zijn eventuele bonus.

De reacties op zijn opvallende overstap zijn wisselend. “Met name oudere vrienden en collega’s reageren soms geschokt. Ze begrijpen niet zo goed waarom je al je zekerheid, je pensioen en status inruilt voor een baan met meer onzekerheden bij een klein bedrijf. Jongeren daarentegen prijzen veelal mijn besluit. Zij vinden het goed dat ik mijn hart heb durven volgen.”

De Jong geeft toe dat zijn nieuwe werkomgeving ook bij hem een kleine cultuurshock teweegbracht. “BT is een bedrijf waar 150.000 mensen werken wereldwijd. Alles is er keurig geregeld, waarbij je als manager goed op moest letten dat de mens niet ondersneeuwde. Hier is het precies andersom. Ik geef nu leiding aan 50 man en een dertigtal vaste freelancers. Alles draait hier om mensen, maar nu zijn de ontbrekende regels en procedures soms een probleem.”

Sinds de jaren negentig is Joep de Jong wereldwijd één van de autoriteiten op het gebied van Appreciative Inquiry (ook wel ‘Waarderend Onderzoek’ genoemd) bij organisatieontwikkeling. Zijn interesse ligt met name in het langertermijneffect van ‘AI’ in organisaties en het gebruik ervan in de dagelijkse processen. Als een grote naam op het gebied van ‘AI’ is hij een veelgevraagd spreker op congressen over de hele wereld, zoals in Nepal eind vorig jaar.

Samen met Robbert Masselink, Rombout van de Nieuwenhof en Annemarie van Iren schreef hij het managementboek ‘Waarderen organiseren’. Het motto van ‘AI’ is ; alles wat je aandacht geeft, groeit.’ De Jong: “Sinds de industriële revolutie zijn we gewend om te denken in machinemetaforen. We denken in problemen, probleemanalyses en oplossingen. Als iets niet functioneert, sturen we een monteur die de boel moet repareren. In toenemende mate merken we echter ook dat die denkwijze niet toereikend is. Niet alles is maakbaar. Met ‘Waarderend organiseren’ ga je op zoek naar de kracht van de organisatie. Je kijkt op een positieve manier naar de dingen die wel weken, Het oude adagium van ‘kennis is macht’ wordt zo veranderd in het nieuwe devies ‘gedeelde kennis is kracht’.

Succesvolle leiders zijn tegenwoordig mensen die anderen weten te inspireren. “Het ouderwetse met de ijzeren knoet regeren is op termijn ten dode opgeschreven. Dat werkt niet meer. Ik ben ervan overtuigd dat als je goed voor je mensen en organisatie zorgt, de resultaten vanzelf volgen.

Kijk, je kunt tegen een boom zeggen dat hij elk jaar een meter moet groeien. Het is de vraag wat dit oplevert. Wat je wel weet, is dit: als je de boom voldoende water, licht en mest geeft, groeit hij wat hij kan groeien en levert hij zo veel mogelijk vruchten af. Zo gaat dat met mensen ook.”

Laat hier je gegevens achter. Alle velden zijn verplicht

Laat je naam en nummer achter en we bellen je zo snel mogelijk!