Rationeel Emotieve Training (RET)


Vergroot je persoonlijke effectiviteit met de RET. Heb je het idee dat je méér kunt, maar komt het er op de een of andere manier niet helemaal uit? In deze vierdaagse Rationeel Emotieve Training zie je hoe je belemmerd kunt worden door je eigen overtuigingen. Je leert je persoonlijke effectiviteit te verhogen en handiger om te gaan met lastige situaties, terwijl je emotie en ratio in balans houdt.

Trefwoorden:

Heft in eigen handen nemen

Emotiemanagement

Balans houden

Grip krijgen




Wat is Rationeel Emotieve Training?

RET is een doelgerichte 4-daagse training waarin je leert je stressgehalte te verminderen en je eigen kracht te vergroten. Achterliggende gedachte is dat je (onbewuste) belemmerende overtuigingen kunt bijstellen, om zo te zijn hoe je echt wilt zijn.

Wat heb je aan de RET training?

Je leert beter met lastige situaties omgaan, je weet wat je kunt doen om beter tot je recht te komen. Je leert jezelf te ‘coachen' aan de hand van de RET-methode en kunt je leven en werk meer naar je hand zetten.

Is RET wat voor jou?

RET is een verrijkende ervaring voor medewerkers, leidinggevenden en projectleiders. Kortom voor iedereen die meer uit zichzelf wilt halen.

Resultaat van de training

De kwaliteit van je leven neemt toe, evenals je persoonlijke effectiviteit, en dat merk je niet alleen zelf, maar ook je omgeving. Dankzij je gegroeide zelfinzicht, variërend van directe eyeopeners tot informatie waarvan je in de praktijk de waarde ontdekt, verandert je gedrag vanzelf. In het algemeen kom je steviger in je schoenen te staan. Je krijgt meer zelfvertrouwen en relativeringsvermogen. Je bent minder bezig met wat anderen van je zullen vinden, durft meer emoties te tonen en treedt zelfverzekerder op in vervelende situaties. Dat werkt ontspannend. Je leert makkelijker met tegenslagen om te gaan en negatieve gevoelens en gedachten van je af te zetten. Ook kunnen veel deelnemers beter hun grenzen aangeven waardoor hun timemanagement verbetert. Je kunt met meer energie je talenten en vaardigheden inzetten.

In de RET-training heeft Van Harte & Lingsma haar jarenlange ervaring met de persoonsgerichte aanpak verwerkt. Door de diepgang van de training maken we daadwerkelijke verandering van gedrag en houding mogelijk.

Context

Je hebt het idee dat je méér kunt, maar het komt er op de een of andere manier niet helemaal uit. Op zich functioneer je goed, maar je zou wel wat makkelijker in het leven willen staan om echt tot je recht te komen. Het zou al een verschil maken als je beter met 'lastige' situaties kunt omgaan. Je wilt minder emotioneel reageren, liefst wat zakelijker.

Interessante vraag is natuurlijk: wie houdt je tegen? Vaak ben je het zelf. Ineffectief gedrag heeft veelal te maken met eigen overtuigingen die onbewust een belangrijke rol spelen. Zij vormen de basis van de keuzes die je maakt en eisen die je aan jezelf stelt. Hoe realistisch zijn die eisen? Het is nuttig om jouw overtuigingen boven water te krijgen en kritisch te bekijken: kom je er verder mee of werken ze remmend? Als je je bewust wordt van je overtuigingen en gedachten (en ze kunt bijstellen), kun je iets veranderen in je gedrag en vaardigheden, met een blijvend effect. Dat merk je zelf én je omgeving.

Wat is RET?

RET (Rationeel Emotieve Therapie) is van oorsprong een vorm van psychotherapie die is ontworpen door de Amerikaanse psycholoog Albert Ellis (1913 - 2007). RET doet een beroep op je gezonde verstand en helpt je in anders denken, voelen en doen, waardoor je leert problemen effectiever te hanteren.

Een belangrijk uitgangspunt van de RET is dat wij als mensen veel meer verantwoordelijk zijn voor onze gevoelens en gedragingen dan we geneigd zijn te aanvaarden. Gevoel en gedrag worden in belangrijke mate bepaald door onze gedachten en die kunnen we zélf veranderen. Kerngedachte van RET is dat het niet de dingen in de wereld zijn waardoor mensen van slag raken, maar hun gedachten daarover.

Opzet van de training

De training is relatief kort maar intensief, diepgaand en confronterend. Opdrachten en theorie wisselen elkaar af. In vier dagen word je je bewust van de overtuigingen en gedachten die je in de weg zitten. De stap naar gedragsverandering komt dan binnen bereik. Ook wordt aandacht besteed aan het vergroten van je emotionele intelligentie (EQ). EQ wordt steeds meer erkend als een van de belangrijkste aspecten om effectief te communiceren. Verder leer je beter af te gaan op je gevoel en te luisteren naar je lichaam, bijvoorbeeld om spanning te onderkennen en overbelasting te voorkomen. Het echte oefenen en toepassen doe je vooral tussen de trainingsblokken. Je wisselt jouw ervaringen uit met je leidinggevende en doet praktijkoefeningen die je in de vorm van huiswerk meekrijgt. Dit komt het resultaat op je werkplek ten goede.

Dag 1:
Introductie RET, achtergronden van RET, praktijkopdrachten, model over eigen verantwoordelijkheid & leiderschap (vs slachtofferschap + spanning).

Dag 2:
Spanning/stress in je lichaam verminderen, waar heb je last van?

Dag 3:
Keuzes maken, effectieve gedachtes & effectief gedrag maken en oefenen.

Dag 4:
Persoonlijke vragen behandelen, oefenen met persoonlijke leersituaties op maat.

Het programma begint om 9:30 in Oegstgeest en eindigt rond 16:30. De lunch wordt op locatie verzorgd.

"Meer bewust van irrationele gedachten"

Caroline Brouwer - Human Resource Manager Mol Europe

Door de RET ben ik me meer bewust geworden van Irrationele Gedachten en dat ik daar wat mee kan. Alleen het onderdeel over haptonomie was voor mij minder toepasbaar. Bijzonder hoe je in korte tijd een groep vormt en open naar elkaar kan zijn. De trainer heeft daar zeker een goed aandeel in.


"Er is echt iets veranderd"

deelnemer RET

Alleen al het besef dat ik mijzelf in de weg zat, zorgt ervoor dat ik makkelijker met situaties omga. Er is echt iets veranderd.


"Ik zit lekkerder in mijn vel"

Marc Aaldijk - Statistisch Onderzoeker CBS

In de veilige omgeving van deze training heb ik geleerd dat het niet vanzelfsprekend is dat een bepaalde situatie leidt tot voor mij belemmerend gedrag. Dat mijn gedachten daar nog tussen zitten, dat ik die kan "sturen" en dat ik dus een keus heb hoe met een situatie om te gaan. Ik heb geleerd om deze gedachten ter discussie te stellen en ze bleken vrijwel zonder uitzondering onrealistisch te zijn. Met als gevolg dat ik mij zeer belemmerd voelde en vluchtgedrag/uitstelgedrag heb vertoond.
Door de lange doorlooptijd van de RET heb ik vaak kunnen oefenen en heb zelf de verbetering gemerkt. Ik neem nu deel aan discussies (veel meer dan voorheen), durf mijn mening te geven, voel me niet persoonlijk aangevallen als er kritiek op mijn werk geleverd wordt, durf hulp te vragen, enz. Al met al zit ik lekkerder in mijn vel.
Ook mijn leidinggevende heeft deze positieve wending in mijn werkhouding opgemerkt. Hij gaf aan dat de RET blijkbaar een effectieve training geweest is, terwijl dat niet altijd het geval is.


"Ik ben zelfbewuster geworden"

Jacqueline Hoek - Gemeente Leiden

Ik heb veel geleerd over mezelf en ben zelfbewuster geworden. Ik heb meer inzicht gekregen in hoe ik mijn persoonlijke effectiviteit kan verbeteren!


Wat is Rationeel Emotieve Training?

RET is een doelgerichte 4-daagse training waarin je leert je stressgehalte te verminderen en je eigen kracht te vergroten. Achterliggende gedachte is dat je (onbewuste) belemmerende overtuigingen kunt bijstellen, om zo te zijn hoe je echt wilt zijn.

Wat heb je aan de RET training?

Je leert beter met lastige situaties omgaan, je weet wat je kunt doen om beter tot je recht te komen. Je leert jezelf te ‘coachen' aan de hand van de RET-methode en kunt je leven en werk meer naar je hand zetten.

Is RET wat voor jou?

RET is een verrijkende ervaring voor medewerkers, leidinggevenden en projectleiders. Kortom voor iedereen die meer uit zichzelf wilt halen.

Resultaat van de training

De kwaliteit van je leven neemt toe, evenals je persoonlijke effectiviteit, en dat merk je niet alleen zelf, maar ook je omgeving. Dankzij je gegroeide zelfinzicht, variërend van directe eyeopeners tot informatie waarvan je in de praktijk de waarde ontdekt, verandert je gedrag vanzelf. In het algemeen kom je steviger in je schoenen te staan. Je krijgt meer zelfvertrouwen en relativeringsvermogen. Je bent minder bezig met wat anderen van je zullen vinden, durft meer emoties te tonen en treedt zelfverzekerder op in vervelende situaties. Dat werkt ontspannend. Je leert makkelijker met tegenslagen om te gaan en negatieve gevoelens en gedachten van je af te zetten. Ook kunnen veel deelnemers beter hun grenzen aangeven waardoor hun timemanagement verbetert. Je kunt met meer energie je talenten en vaardigheden inzetten.

In de RET-training heeft Van Harte & Lingsma haar jarenlange ervaring met de persoonsgerichte aanpak verwerkt. Door de diepgang van de training maken we daadwerkelijke verandering van gedrag en houding mogelijk.

Context

Je hebt het idee dat je méér kunt, maar het komt er op de een of andere manier niet helemaal uit. Op zich functioneer je goed, maar je zou wel wat makkelijker in het leven willen staan om echt tot je recht te komen. Het zou al een verschil maken als je beter met 'lastige' situaties kunt omgaan. Je wilt minder emotioneel reageren, liefst wat zakelijker.

Interessante vraag is natuurlijk: wie houdt je tegen? Vaak ben je het zelf. Ineffectief gedrag heeft veelal te maken met eigen overtuigingen die onbewust een belangrijke rol spelen. Zij vormen de basis van de keuzes die je maakt en eisen die je aan jezelf stelt. Hoe realistisch zijn die eisen? Het is nuttig om jouw overtuigingen boven water te krijgen en kritisch te bekijken: kom je er verder mee of werken ze remmend? Als je je bewust wordt van je overtuigingen en gedachten (en ze kunt bijstellen), kun je iets veranderen in je gedrag en vaardigheden, met een blijvend effect. Dat merk je zelf én je omgeving.

Wat is RET?

RET (Rationeel Emotieve Therapie) is van oorsprong een vorm van psychotherapie die is ontworpen door de Amerikaanse psycholoog Albert Ellis (1913 - 2007). RET doet een beroep op je gezonde verstand en helpt je in anders denken, voelen en doen, waardoor je leert problemen effectiever te hanteren.

Een belangrijk uitgangspunt van de RET is dat wij als mensen veel meer verantwoordelijk zijn voor onze gevoelens en gedragingen dan we geneigd zijn te aanvaarden. Gevoel en gedrag worden in belangrijke mate bepaald door onze gedachten en die kunnen we zélf veranderen. Kerngedachte van RET is dat het niet de dingen in de wereld zijn waardoor mensen van slag raken, maar hun gedachten daarover.

Opzet van de training

De training is relatief kort maar intensief, diepgaand en confronterend. Opdrachten en theorie wisselen elkaar af. In vier dagen word je je bewust van de overtuigingen en gedachten die je in de weg zitten. De stap naar gedragsverandering komt dan binnen bereik. Ook wordt aandacht besteed aan het vergroten van je emotionele intelligentie (EQ). EQ wordt steeds meer erkend als een van de belangrijkste aspecten om effectief te communiceren. Verder leer je beter af te gaan op je gevoel en te luisteren naar je lichaam, bijvoorbeeld om spanning te onderkennen en overbelasting te voorkomen. Het echte oefenen en toepassen doe je vooral tussen de trainingsblokken. Je wisselt jouw ervaringen uit met je leidinggevende en doet praktijkoefeningen die je in de vorm van huiswerk meekrijgt. Dit komt het resultaat op je werkplek ten goede.

Dag 1:
Introductie RET, achtergronden van RET, praktijkopdrachten, model over eigen verantwoordelijkheid & leiderschap (vs slachtofferschap + spanning).

Dag 2:
Spanning/stress in je lichaam verminderen, waar heb je last van?

Dag 3:
Keuzes maken, effectieve gedachtes & effectief gedrag maken en oefenen.

Dag 4:
Persoonlijke vragen behandelen, oefenen met persoonlijke leersituaties op maat.

Het programma begint om 9:30 in Oegstgeest en eindigt rond 16:30. De lunch wordt op locatie verzorgd.

"Meer bewust van irrationele gedachten"


Caroline Brouwer Human Resource Manager Mol Europe

Door de RET ben ik me meer bewust geworden van Irrationele Gedachten en dat ik daar wat mee kan. Alleen het onderdeel over haptonomie was voor mij minder toepasbaar. Bijzonder hoe je in korte tijd een groep vormt en open naar elkaar kan zijn. De trainer heeft daar zeker een goed aandeel in.


"Er is echt iets veranderd"


deelnemer RET

Alleen al het besef dat ik mijzelf in de weg zat, zorgt ervoor dat ik makkelijker met situaties omga. Er is echt iets veranderd.


"Ik zit lekkerder in mijn vel"


Marc Aaldijk Statistisch Onderzoeker CBS

In de veilige omgeving van deze training heb ik geleerd dat het niet vanzelfsprekend is dat een bepaalde situatie leidt tot voor mij belemmerend gedrag. Dat mijn gedachten daar nog tussen zitten, dat ik die kan "sturen" en dat ik dus een keus heb hoe met een situatie om te gaan. Ik heb geleerd om deze gedachten ter discussie te stellen en ze bleken vrijwel zonder uitzondering onrealistisch te zijn. Met als gevolg dat ik mij zeer belemmerd voelde en vluchtgedrag/uitstelgedrag heb vertoond.
Door de lange doorlooptijd van de RET heb ik vaak kunnen oefenen en heb zelf de verbetering gemerkt. Ik neem nu deel aan discussies (veel meer dan voorheen), durf mijn mening te geven, voel me niet persoonlijk aangevallen als er kritiek op mijn werk geleverd wordt, durf hulp te vragen, enz. Al met al zit ik lekkerder in mijn vel.
Ook mijn leidinggevende heeft deze positieve wending in mijn werkhouding opgemerkt. Hij gaf aan dat de RET blijkbaar een effectieve training geweest is, terwijl dat niet altijd het geval is.


"Ik ben zelfbewuster geworden"


Jacqueline Hoek Gemeente Leiden

Ik heb veel geleerd over mezelf en ben zelfbewuster geworden. Ik heb meer inzicht gekregen in hoe ik mijn persoonlijke effectiviteit kan verbeteren!


Trefwoorden:

Heft in eigen handen nemen

Emotiemanagement

Balans houden

Grip krijgen


PDF download
Laat hier je gegevens achter - dank je.
(Alle velden zijn verplicht)

PDF wordt nu gedownload....
Wil je deze week door een van onze trainingsadviseurs teruggebeld worden over deze training en jouw leervraag?

Ja Nee, bedankt

PDF brochure per e-mail ontvangen
Laat hier je gegevens achter - dank je.
(Alle velden zijn verplicht)

Er is aanvullende informatie naar jouw e-mailadres verzonden. Indien je deze informatie niet ontvangt, kijk dan ook eerst even in de spam of onbelangrijke e-mail map.

Bedankt voor het insturen van het wachtlijst verzoek. Wij nemen zo spoedig als mogelijk contact met je op (tijdens kantooruren).

Laat je naam en nummer achter en we bellen je zo snel mogelijk!