Cultuuromslag in de bouw

Uitgangspunt

Een regionaal bedrijf, Europees marktleider gaat wereldwijd opereren. Mondialisering en schaalvergroting leidt tot een steeds sterkere concurrentie. Het bedrijf is overgenomen door een mondiaal opererende partij die vrij stevige rendementseisen eist. De cultuur is van oudsher gemoedelijk, enthousiast, loyaal en vrij hiërarchisch. Nieuw management zorgt voor cultuurverandering waarbij het mobilliseren van veranderkracht cruciaal is. Professioneel management/leiderschap van middle management is nodig.

Aanpak

Een samengestelde aanpak zowel op directie als middle management niveau gericht op het verbeteren van vaardigheden en verbreden van de benodigde kennis van alle leiddinggevenden. Het gaat om het expliciet maken van de identiteit en kernwaarden van de organisatie om commitment te creëren. Cultuurverandering uit zich in gedrag, zowel directie als MT en de managementlaag daaronder zullen zich persoonlijk en als leider ontwikkelen waardoor de onderneming wordt versterkt door een goede bezetting van de sleutelposities. Deelnemers krijgen een persoonlijke coach en spelen speciaal ontwikkelde managementgames waarin borging van het geleerde centraal staat. Veel interactie momenten tussen directie, MT, middenkader en medewerkers. Aansluitend confrontation-meetings, handelen we overeenkomstig de kernwaarden? Met elkaar onderzoeken en bespreken van dilemma's en goede antwoorden vinden (deze aanpak heeft de voorkeur boven voorbeeldgedrag van managers) Not walk the talk, wel richtinggevend, de‘druppel-aanpak' die de steen uitholt; processen bespreken en niet te snel resultaat willen.

Resultaat

Deelnemers vervullen een voorbeeldrol binnen de organisatie, hebben hun persoonlijke effectiviteit als leider vergroot, beter inzicht in hun leiderschapskwaliteiten, communicatie en interactie is verbeterd. De organisatie en managers zijn zich bewuster geworden dat cultuurverandering een taaie materie is en niet in 1 dag kan. Mensen vallen snel terug in oude gewoonten. Als spelverdelers leren zij hun rol te spelen in de nieuwe gewenste cultuur (value based management = waarde gedreven leiderschap). Op organisatieniveau is een begin gemaakt met professionele, resultaatgerichte, open en veilige feedback cultuur.

 


Laat je naam en nummer achter en we bellen je zo snel mogelijk!