Week 2 - Mindfulness


Week 2 - Mindfulness door Van Harte & Lingsma

Week 2 van Terugblikken, stilstaan & vooruitkijken

Stilstand is achteruitgang. Of toch niet? Soms helpt stilstaan juist om daarna weer met meer vaart verder te gaan. Stilstaan geeft namelijk ruimte aan processen die in het dagelijkse leven geen kans krijgen. Zeker als je ‘actief stilstaat’. Dat klinkt paradoxaal, maar het kan. Deze week geven we weer drie onderwerpen, dit keer om bij stil te staan. De laatste bijdrage van deze week gaat over mindfulness.

Mindfulness is inmiddels de hype voorbij. Er komt meer en meer bewijs van de werking ervan, op verschillende vlakken. In het kort gaat het over je aandacht richten op dat wat er nu belangrijk is. Oftewel: "Aanwezig zijn in het moment met milde, open en oordeelsvrije aandacht."
Het kan je dus helpen om stil te staan bij wat er nú gebeurt en hoe het nú met je is.

Wat kan je doen?

Mindfulness vraagt zelf ook aandacht; het is niet iets dat je 1-2-3 in de vingers hebt. Als je van een drukke snelweg naar een rustig landweggetje wil, zal je toch eerst over een N-weg, een doorgaande weg, de dorpsstraat etc moeten.

Toch zijn er oefeningen die je relatief makkelijk kunnen helpen, zoals de Ademruimte oefening. Deze oefening stelt je in staat de automatische piloot uit te schakelen en weer contact te maken met het huidige moment. Je voelt dan hoe het met je gaat. Goed om bij stil te staan.

Je kan hier een audiofragment beluisteren waarin mindfulness- en leiderschapstrainer Esther je begeleid door 3 minuten Ademruimte.

(Heb je niks met meditatie enzo? Ga dan gewoon een fijn stuk wandelen. In je eentje, dat wel. Doe dat in de natuur, zonder je telefoon op zak. Neem de tijd om de omgeving om je heen te bekijken. Voel de wind, hoor de geluiden, proef de rust. Tijd doorbrengen in de buitenlucht is een prima manier om je aandacht weer ‘in het moment’ te krijgen. Sta na de wandeling even stil bij het effect ervan: voel je je rustig? Welke gedachten kwamen en gingen? En miste je je telefoon? ;)

Laat hier je gegevens achter. Alle velden zijn verplicht

Laat je naam en nummer achter en we bellen je zo snel mogelijk!