Hoe vitaal ben jij?


Hoe vitaal ben jij? door Myres Dekkers

Ik heb de afgelopen tijd veel gewerkt bij een klant waar vitaliteit hoog op de agenda staat. Het was regelmatig onderwerp van gesprek. Zo kregen alle medewerkers bijvoorbeeld een stappenteller. Het ging een beetje langs me heen omdat ik me heel fit voel. Ik sport regelmatig, eet gezond en wonend in Amsterdam doe ik veel op de fiets. Tot ik er op een gegeven moment een gesprek over kreeg met één van de medewerkers die me vertelde dat vitaliteit voor hem niet gaat over 1 of 2 keer sporten per week. Maar om elke dag bewegen en dan liefst ook nog gedurende de hele dag. En toen besefte ik me dat er veel dagen in mijn leven zijn waarop ik ’s ochtends van huis naar de auto loop, om ’s avonds van de auto weer terug naar huis te lopen. En dat is het wel zo’n beetje. En dan kan ik wel fit zijn, maar met elke dag bewegen heeft dat dus niet zoveel te maken.

En dat terwijl ik gezondheid erg belangrijk vind en ik graag goed voor mijn lijf wil zorgen. Vooral omdat ik me besef dat ik daar soms best een aanslag op pleeg. Ik vind het leven als werkende moeder van 2 jonge kinderen heerlijk, maar het is soms ook best wel hard aanpoten. Om mijn werk gedaan te krijgen in de dagen die er voor staan, vraagt best wel wat. Mijn vriend is regelmatig een week in het buitenland en dat is dan ook even bikkelen. En elke keer als ik een nieuwe trainingsgroep opstart is dat zelfs na 10 jaar in het vak ook altijd weer even spannend.

Daar komt bij dat ik nogal van de snelheid en actie ben. Ik doe alles het liefst op de fiets of met auto, wandelen gaat me veel te langzaam. Terwijl vertragen en rust nemen juist is wat veel mensen mij aanraden om nog effectiever te zijn in mijn werk.

Ochtendwandeling

Dus heb ik een jaar geleden besloten om elke dag te gaan wandelen. Dat deed ik aanvankelijk ’s avonds maar dat werkte niet zo lekker voor me. Het was vaak een sluitpost, ik zat er tegenaan te hikken en ’s avonds had ik regelmatig afspraken waardoor het er niet van kwam. Toen heb ik besloten om eerder op te staan en de dag ermee te beginnen. Op die manier had ik ‘m tenminste meteen al in de pocket. Sindsdien sta ik elke doordeweekse dag om 6.20u op. Ik wandel 20 minuten en daarna mediteer ik nog 10 minuten. Het moment dat mijn wekker gaat, is volgens mij nog niet één keer fijn geweest, maar ik wat me vooral helpt - zeker toen ik ermee begon - is de gedachte dat als ik een keer niet ga het al snel een glijdende schaal wordt. En dan ben ik bang dat het er niet meer van komt.  Als ik eenmaal uit bed stap is het een kwestie van in mijn trainingspak schieten en daarna gaat eigenlijk alles vanzelf.

Fris, fruitig, wakker

Als het niet al te donker is wandel ik door het park. Ik ben me opeens veel meer bewust van de verschuiving in zonsopgangtijden en word me gewaar hoe in sommige weken het later licht worden per dag ineens ontzettend verschuift. Ik ben me veel meer bewust van de seizoenen. Ik vind het heerlijk om de stad langzaam te zien ontwaken. Ik vind het best lekker om een moment voor mezelf te hebben in een leven met kleine jongetjes die soms best veel aandacht vragen en werk waarbij ik ook altijd in interactie ben. Mijn hoofd dat soms een beetje adhd-achtig voelt komt ook best wel tot rust. En ik kom helemaal fris, fruitig en wakker thuis.

Stappenteller

Inmiddels heb ik ook een stappenteller. Ik vind het leuk om meer zicht te krijgen op hoeveel ik op een dag nu eigenlijk heb bewogen. En hoeveel beweging eigenlijk nodig is om aan de geadviseerde 10.000 stappen te komen. Ook al ben ik een actief mens, aan die 10.000 stappen kom ik niet makkelijk zonder mijn wandeling. En competitief als ik ben zet mijn stappenteller me vaak aan om ’s avonds nog net even een ommetje te maken om de 10.000 stappen aan te tikken.

Zonder te stichtelijk te willen doen, komt het wat mij betreft hier op neer: je hebt een lijf, en jij als persoon bent er op alle vlakken bij gebaat als je dat lijf goed onderhoudt.

Ik ben benieuwd hoe jij hier over denkt en hoe je er naar handelt. Als je van gedachten wil wisselen, mail me gerust. myres.dekkers@h-l.nl, ik deel graag mijn ervaringen met je!

Laat hier je gegevens achter. Alle velden zijn verplicht

Laat je naam en nummer achter en we bellen je zo snel mogelijk!