Controle is goed, vertrouwen is beter


Controle is goed, vertrouwen is beter door Joep C. de Jong

"Problemen moeten natuurlijk opgelost worden, maar je hebt ook een verantwoordelijkheid voor je werknemers en richting de samenleving."

Een interview met Joep de Jong uit de themabijlage Leadership van het FD. Door Marie-Louise Schonewille.

Waarderend leiderschap:
controle is goed, vertrouwen is beter

“Waarderend leiderschap is het vinden van de balans tussen people, planet en profit, met aandacht voor diversiteit in de meest brede zin van het woord: verschillende meningen, achtergronden, opleidingen en kwaliteiten. De leider gaat op zoek naar de kracht van een community en betrekt daarbij werknemers en andere stakeholders. Met elkaar delen ze verhalen over hun dromen, wat ze willen, wanneer zij rond een thema succesvol waren. Eind jaren ’90 stelde een trainingsafdeling van British Telecom zichzelf de vraag ‘wat kunnen we goed?’, in plaats van bijvoorbeeld ‘hoe krijgen we meer cursisten?’. Conclusie: er was een passie voor leren en veel kennis van ict-netwerken. Zij zijn zich gaan richten op e-learning en omdat iedereen mee had gedaan was het draagvlak voor die verandering heel groot. Nog altijd zijn ze zeer succesvol. Ik denk dat optimalisatie - in plaats van winstmaximalisatie - gezondere organisaties oplevert, waarin werknemers staan achter wat ze doen.

Leidinggeven is nu nog vaak gestoeld op het adagium ‘vertrouwen is goed, controle is beter’. Waarderend leiderschap draait dat om. Sinds de industriële revolutie denken we probleemoplossend: de machine is kapot, hoe fiksen we het? Dat hebben we inmiddels tot ware kunst verheven. Problemen moeten natuurlijk opgelost worden, maar je hebt ook een verantwoordelijkheid voor je werknemers én richting de samenleving en dat met elkaar. Problemen zijn in mijn ogen gefrustreerde dromen. En die dromen waren er eerst.”

Laat hier je gegevens achter. Alle velden zijn verplicht

Laat je naam en nummer achter en we bellen je zo snel mogelijk!